Forskningsparken Montessori

Selvstendighet, utvikling, omsorg og glede i et tilrettelagt miljø.

Barnehagen er tilknyttet Forskningsparken og ligger like ved Blindern t-banestasjon. Vi har to avdelinger. Blåklokken har 15 barn fra 1-3 år og fem ansatte. Hestehoven har 24 barn fra 3-6 år og fire ansatte. Vi baserer oss på pedagogikken til Maria Montessori og er medlem av Montessori Norge.

Vi holder åpent fra 8.00-16.30, men barn må hentes innen 16.15. Barnehagen er stengt i påskeuka, romjula og fire uker i juli.

Månedlig pris er kr. 3400,- inkludert kr. 400,- i matpenger.

Hva er montessoripedagogikk?

Pedagogikken er ment å følge barnet hele veien fra det er et spebarn til inn i voksenlivet. Den legger stor vekt på at vi som mennesker skal utvikle selvstendighet og evne til å ta vare på oss selv, samtidig som vi er en del av et fellesskap. Montessoribarnehager og -skoler jobber for at barn får en sterk selvfølelse, respekt for andre, et solid akademisk grunnlag og en drivkraft til å bidra positivt i samfunnet. Vårt mål er legge til rette for at at barn skal få dekket sine behov for lek, læring og utvikling, samt deres indre trang til å utforske verden.

Hjelp meg å gjøre det selv! Barn skal få muligheter for å føle mestring ved selv å utføre oppgaver. På grunnlag av observasjon av barns utviklingsnivå og interesser, tilrettelegger vi for aktiviteter som kan gi barnet mestringsfølelse. Montessori utviklet lærlingsmaterialer som bygger på hverandre, så det finnes alltid et neste, mer utfordrende steg.

Frihet til å velge. Materiell og leker er tilgjengelig for barna. Selv de aller minste kan finne aktiviteter i sin egen høyde. Slik kan barna selv velge hva de ønsker å gjøre størsteparten av dagen.

Barn lærer gjennom hendene. Alt materiellet i barnehagen har et sensorisk fundament. Barn lærer gjennom å ta og føle på, lukte, smake og sammenligne. Selv 6-åringene som er interessert i å telle til tusen har et langt nok perlekjede å benytte seg av.

Vi er del av noe større. Et av montessoripedagogikkens viktigste mål er å gi barna en forståelse av hvordan alt i verden henger sammen. For å forstå verden, må man se sammenhenger og helheter. Vi har et ansvar i å ta vare på den jorden vi lever på, forstå den og respektere den. I barnehagesammenheng betyr dette alt fra å bli kjent med nærområdet til å lære om andre kulturer og folkeslag. I tillegg får barna en viktig, gryende forståelse av økologi i vår grønnsakshage.

Vår årsplan.

Les gjerne mer hos Montessori Norge.